Het suffe, saaie en uitgestorven Middenwesten van de Verenigde Staten wordt steeds meer bevolkt door jonge en innovatieve bedrijfjes, schrijft Boerenbusiness.nl. Silicon Prairie, zo wordt het al genoemd.
Silicon Valley is de bijnaam van de San Francisco Bay Area in Californië. Bijna alle grote techbedrijven hebben hier hun hoofdkwartier. Daarnaast zijn er vele duizenden startups actief in het gebied, dat een broedplaats voor nieuwe ideeën en technologieën is geworden. Voor industrialisatie en grootschalige productie van computerchips (daarom de naam silicon) stond het gebied bekend om zijn fruitteelt.
Steeds meer jonge ondernemers richten volgens CBS hun blik op de Silicon Prairie in staten als Nebraska en Iowa. Onder andere omdat de kosten er zeer laag liggen. De agrarische sector genereert steeds meer data en is zoekende naar nieuwe manieren om dit om te zetten in bruikbare informatie. Dat biedt veel perspectief voor techbedrijven. Het gebied kent veel voordelen voor jonge bedrijfjes die in de sector aan de slag willen, schrijft Farm Progress.
De (Amerikaanse) agrarische sector is hard op zoek naar jong talent. Daarmee kunnen ze nog niet tippen aan de reputatie van Apple of Google maar, er is zeker geen tekort aan banen zoals in andere sectoren meespeelt. De gemiddelde Amerikaanse boer is 58 jaar oud en jongeren zijn vereist om high-tech banen te vullen.
Data verwerken
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen is het verwerken van data die door de sector wordt gegenereerd. Eén hectare maïs levert per jaar net zoveel data als 22.300 mails bij elkaar.
Het punt is alleen de data zo interpreteren dat het te gebruiken is om je bedrijf efficiënter te runnen. Nu gewasprijzen zich op een laag niveau bevinden is het behalen van een maximale marge alleen maar belangrijker. Doordat gemakkelijk een enorme hoeveelheid data kan worden geproduceerd bloeien veel nieuwe bedrijfjes op die de data verwerken en het omzetten in bruikbaar advies.
Zelfrijdende trekkers
In Silicon Valley zijn grote bedrijven als Google, IBM en Apple druk bezig met het ontwikkelen van autonoom rijdende voertuigen. In de agrarische sector zijn we daar al heel wat stappen mee verder. GPS-systemen zijn gemeengoed en de volgende stap naar volledig autonoom werkende trekkers volgt.
Zo heerst in de VS al het idee dat binnen nu en tien jaar een groot gedeelte van het werk door robottrekkers en combines zal worden uitgevoerd. De techniek is er, het moet alleen nog in de praktijk worden toegepast.
Sociale media
Nieuwe technologie helpt de afstand tussen producent en consument te verkleinen. Om te beginnen via sociale media kanalen als Twitter en Facebook. Daarom zijn veel agrarische bedrijven en fabrikanten al actief op internet, net als eigenlijk alle andere sectoren. Jonge consumenten zijn gewend via sociale media en internet een groot gedeelte van hun informatie in te winnen. Techniek speelt daar handig op in.
De agrarische sector biedt enorme groeimogelijkheden voor ondernemers en startups. Er wordt niet alleen over gepraat maar ook al aan gewerkt in de schuur bij een boer of in zijn kantoor achter de computer. Daarvoor hoef je niet langer naar Silicon Valley.
Lees ook op Boerenbusiness.nl
We moeten telers overtuigen om suikerbieten te telen
Goede akkerbouwjaren op komst, zegt ABN Amro
Panama Papers: Eurochem voor 40 miljoen opgelicht door medewerkers
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl